Hem > Uncategorized > FRA

FRA

Egentligen hade jag tänkt att min tredje bloggpost skulle handla om Piratpartiet, och varför jag tycker att det är en god idé att lägga sin röst på dem i riksdagsvalet. Så blir det inte nu. Eftersom jag fortfarande försöker lista ut hur man skriver en vettig blogpost så kikade jag runt lite på några av mina favoritbloggar för inspiration, och hittade då via opassande en uppmaning om att skriva ett inlägg om FRA. Helst medan almedalsveckan fortfarande pågår. Jag ger det ett försök.

När man nämnde FRA för folk i maj 2008 var det nästan ingen som hört talas om det. En månad senare hade alla hört, och de närmsta månaderna fanns det inte en chans för nån att glömma. Jag ägnade ganska mycket tid den sommaren åt att läsa argumenten från alla sidor. Var det så illa som motståndarna påstod, att FRA skulle genomsöka i princip all trafik över svenska gränsen, kunna kartlägga vanliga människors kommunikation, och ändå inte hitta några terrorister. Eller var det som förespråkarna påstod, helt rättsäkert och i princip också nödvändigt för att säkra Sverige från terrorism och ”yttre hot”. Jag tänker inte försöka sammafatta flera månaders debatt i ett blogginlägg, utan nöjer mig med att säga att mitt intryck var att motståndarrösterna stod närmast sanningen.

Tydligen var det inte bara jag som var negativ till att FRA skulle få spana i kabel. Men tyvärr hade ju lagen redan baxats igenom när debatten kom, och för många fanns det helt enkel inget att göra åt saken. Men nu, två år senare är det riksdagsval: då kan vi faktiskt visa regeringen att vi inte tyckte att deras hantering av frågan var OK.

Men FRA diskuteras inte längre. Därför måste vi påminna alla som var kritiska då, vad det var vi egentligen bråkade om för två år sedan. Innan man går till valurnorna i höst borde man än en gång se SVTs klipp om hur frågan behandlades i riksdagen. Alla borde påminnas om det här inslaget från rapport,  och om debattartiklar som denna.

Man kan fundera ytterligare en gång om allmänt spanande i kabeltrafiken verkligen är ett bra sätt att indentifiera och avstyra terrorism och andra ”yttre hot”; eller om saker som base rate fallacy, kryptografi, och steganografi talar emot det – för att ta några exempel. Jag är ju lite nördig så jag gillar de rent tekniska exemplen, här är ett annat exempel om man gillar det bättre. Poängen är att de som verkligen vill kommunicera ostört alltid kommer att kunna göra så; eller i alla fall har jag svårt att tänka mig att någon seriöst förespråkar ett samhälle där det är omöjligt.

Det kan också vara bra att påminna sig om riskerna med övervakning och varför det är en dålig ide att samla in mängder med känslig data, eller spana lite på måfå. Det finns inte några helt säkra system. Databaser läcker – även data från försvaret – vare sig det beror på inkompetens, att någon vill tjäna lite extra på att sälja informationen, eller på att obehöriga tar sig in i systemen. FRA kommer inte vara något undantag. Det är vanligt, därför ska man inte samla in sådan information i onödan.

Att det sedan innbär en maktförskjutning när vi ger staten allt större möjlighet att kontrollera oss medborgare, är kanske uppenbart, men jag vill påminna om det också. För mycket övervakning är inte hälsosamt för ett fritt och öppet samhälle. Detta oavsett ambitionerna från dagens makthavare; information som samlas in idag kommer finnas tillgänglig lång tid framöver.

Det var två år sedan.

FRA diskuterades överallt.

Vi var många som var kritiska.

Men nu är det tyst.

Den 19:e september är det riksdagsval i Sverige. Jag hoppas att folk inte har glömt. Jag hoppas att vi alla kan hjälpas åt att påminna varandra.  Tillsammans kan vi göra FRA till en valfråga.

Låt oss göra det!

Kategorier:Uncategorized
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. 9 juli, 2010 kl. 07:05

Kommentera

